Ett par dagar i Linköping

Här bor våra vänner Sören och Inger som vi träffade på vår Ungernresa. Vi bestämde att träffas igen
så vi blev bjudna att bo hos dom några dagar. Fantastiskt vackert hus och en underbar trädgård !
 
Sören och Inger bor vid Bergs slussar med utsikt när båtarna slussas igenom, väldigt vacker natur
Naturligtvis tyckte vi att det var spännande och kul att titta på när båtarna kom förbi.
Här går vi på Vadstenas gator, just denna dagen var det Vadstenas knyppeldag där man satt längs gatorna
i långa banor och knypplade.
 
Att knyppla ser väldigt invecklat ut, minns att jag provade en gång för längesedan men, nej inget för mig
jag är alldeles för otålig det tar för lång tid innan det blir klart, men jag beundrar dom som kan.
 
Inger och jag tittar på fina växter.
Våra härliga vänner hade med sig kaffekorg med gott hembakat som vi fikade på vid Vadstena kloster.
Kjell och jag i den fina stadsträdgården i Linköping
 
Så vackert i stadsträdgården.
Nästa dag åkte vi in till gamla Linköping. Där var det gammaldags marknad, som att flyttas tillbaks till ett
annat århundrande.
 
Oj här kom en bild som redan ligger inne, ja, ja hur gjorde jag nu ?
Ja, det var ju här vi var, så mysigt med allt det gamla som har bevarats. Tyvärr kom det en regnskur men
det är vi svenskar vana vid
 
Allt i gammal stil, det gillar jag att se hur det var förr i tiden.
 
Här blir det tvära kast. Nu har vi hamnat på flygvapenmuseumet i Linköping, imponerande att se. Här stannade vi i flera timmar och Kjell provade flyga ett Jas 39 Gripen i en flygsimulator. Jag tror inte att jag skulle våga flyga
med honom. Vi såg DC-3an som man hittat som sovjetiskt jaktflyg sköt ner 1952 med 8 man i besättningen. Efter drygt femtio år hittades vraket och sovjet erkänner att dom sköt ner det. Nu ligger vrakdelarna i museet och även besättningens tillhörigheter, otäck historia.
 
Här var så mycket spännande att titta på och Sören hade ju mycket att berätta eftersom han jobbat på
Saabs flygdivision. Har ni inte varit där så råder jag er att göra ett besök, där är öppet dagligen kl 11 - 17.
Inger visade mig flera butiker som vi gillade hon och jag, så i nästa inlägg ska ni få se vad jag har förnyat
i inredningen. Jag hittar alltid något som jag inte kan leva utan.
Tack snälla Sören och Inger för några fantastiska dager hos er, vi ses i höst
 
Det var allt för denna gång men vi ses snart här igen om ni vill. Kram
Maj-Lis