Ett alldeles underbart hem !

Min syster Helene och hennes man Jouni köpte ett gammalt hus som dom renoverat  och gjort till ett
hem utöver det vanliga men så romantiskt och vackert.
Jag har fått lov att fota och att lägga in det på min blogg. Här står jag i deras sovrum på andra våningen
och tittar ner i deras vardagsrum
 
Pardörrar framför ett räcke i sovrummet får mig att tänka på Romio och Julia. Vacker tapet.
Sovrummet är stort och rymligt och plats till mer än sängkammarmöbler
Här en bild från övre hallen. Utsikt över skog och ängar när du tittar ut genom fönstret. Läget där huset ligger är underbart
Hallen som var mörk och upplevdes som trång är nu målad i ljusa färger och ljusa tapeter vilket gör att den känns rymlig. Alla golven i huset har Jouni målat vita, det går alldeles utmärkt att måla på kakel, så snyggt.
Här en blick in i sonen Mikas rum, han hade själv valt en vacker gammaldags tapet
Vill visa hur vackert det blir att behålla den råa brädväggen och måla den och även måla trappan.
Tapeten är ju så snygg till.
 
Vilken lyx med ett stort skafferi i köket som har byggts så att det är svalt i det. Det hade dom gamla ägarna
gjort, han var en mycket duktig snickare. Det är även han som byggt den charmiga balkongen i sovrummet.
 
Här en del av det fina och praktiska köket. Jouni har rivit ner överskåpen över köksön så det blev öppet
och ljust
 
Intill den elektriska spisen står denna spis. Dom förra ägarna hade bott i Amerika och fraktat hem denna
spis som Helene och Jouni lagar mat i så gott som varje dag, dessutom hjälper den till med värmen, otroligt
läcker och annorlunda
 
Vid sidan om spisen har dom veden i en gammal låda, och kolla vilken vacker skänk.
En annan del av köket. Tänk vad härligt att människor tar vara på fina gamla möbler, det är det som är
återvining. Jag tror att skåpet kommit från vårt föräldrahem
 
Nu står jag i köket och tittar in i vardagsrummet och bara njuter. Lägg märke till rutan på golvet.
Den här målade dom så klart inte över utan fick vara kvar, snyggt. Golvet var mörkblå kakel innan det
målades vitt
 
Oj, jag fick order om att inte lägga in någon bild med frun i huset på men nu slank jag, förlåt Helene
Svårt att se sig mätt på detta rum, högt till tak, fantastiskt fönster högt upp och vilken tapet. Ja hela
rummet andas trivsamhet. På väggen hänger två älghorn som är Jounis jakt troffe dom gör sig bra där
Det blir som Ernst säger, det händer något i rummet
 
Här en sista bild för denna gången på hunden Svante som ser ut att gilla tillvaron
Jag har många bilder till som jag vill visa er men jag stannar här denna gång
Nu tog jag inga foton innan dom började renoveringen, jag lovar man hade inte trott att det var samma hus.
 
Vi ses om några dagar igen då kommer fler fina bilder från detta charmiga och ovanliga hem
 
Kram
Maj-Lis
 
 
 
 
#1 - - lillsyrran:

Åhh vilka fina bilder du tagit i vårt hus som vi trivs så himla bra i!
Min käre man kan känna sig stolt över resultatet..

Svar: Ingen konst att ta fina bilder i ett fint hem. Ja ni kan vara stolta båda men Jouni har nog slitit mest
Maj-Lis Renud

#2 - - Camilla:

Underbart. Var bor Helene nuförtiden? Var ligger huset menar jag? Kram från Camilla

Svar: Vist är det fint, hon bor i Hjärsås en bit ut på landet
Maj-Lis Renud

#3 - - Impi Tossavainen, Bengt-Erik Nordström:

Vi har med intresse tagit del av fina bilder i ett fint hem.

Svar: Vad roligt Impi, dom är verkligen duktiga båda två och jag gillar att fota. Det kommer fler bilder om någon dag
Maj-Lis Renud

#4 - - Marie Fransson:

Vilket underverk, helt fantastiskt!! Så fint o annorlunda det blev. Jag har ju sett hur det såg ut innan o kan inte fatta att det är samma. Jätteroligt att få se hur fint det blev :)