Det goda livet

I Salzburg var fler butiker öppna bland annat en liten presentbod där jag hittade dom här söta
konstgjorda kakorna. Dom fick sin plats på tallrikshyllan i köket framför chokladboken.

Fredag var sista dagen i Österrike då bar det iväg till Grossglockner på slingrande vägar, fantastiska
naturscener

Att sitta i denna fantastiska natur och intaga en god lunch kan inte bli bättre. Stort beröm till reseledare
och chaufför för en fantastisk servis. Kan nämnas att drycken bestod i gott rött eller vitt vin

Jaha så hamnade vi i mitt kök igen. Hemkomna från semestern så måste jag bara fixa lite med inredningen
hittade denna typ ljuslyckta nere i gamla garaget putsade upp den så bytte den plats med en termometer
som hängt där ett tag

När vi kom hem lyckades Kjell bita sönder en tand så han måste till sin tandläkare.
Kjells tandläkare finns i Älmhult och i Älmhult finns IKEA och jag gillar IKEA så jag åkte med. Om inget
annat så behöver jag värmeljus och så hittade jag denna ram som jag tyckte om.

Det är kul att besöka IKEA jag kan få lite tips och ideer jag måste inte handla en massa. Jag köpte nästan
inget, bara några glas, några tallrikar, en rund matta, 2 dörrmattor lite ljus, ramen, ja lite annat som jag behövde
det är ju inte mycket eller ?

Ramen behövde ett motiv och jag har tapet över från rummet intill så jag klippte ut en blomma och satte in
i ramen, passar till tapeten på väggen
Jag skulle kanske tända lyktan som kommer från Gröna porten, köpte fyra olika för 100 kr.

Kram, vi ses

Österrike igen

En av dagarna gick färden till Liechtenstein-klamm, en djup ravin med vattenfall, som är en av de naturskönaste
platserna i Österrike

Det gällde att ta sig igenom tunnlar in i berget och ut på andra sidan
Det är inte lätt att visa hur mäktigt detta är. Vill man ha upplevelser så ska man absolut resa till Österrike

Här är vi på väg till Örnnästet som var Hitlers undangömda vrå tillsammans med Eva Braun. Vägen upp
var inte behaglig. Vår buss kunde inte köra på vägen så smal var den utan särskilda bussar tog oss en
lång bit upp. Dom sista 100 meterna måste vi åka hiss. Här väntar vi på att åka upp
Hissen var ganska stor och klädd i något guldigt material och speglar runt om inne. Nu var jag i det
närmaste skräckslagen, färden upp var hiskerlig och mycket folk jag höll andan och bara följde med
men blev inte färdig att ta upp kameran när vi skulle in i hissen

Utsikten här uppe är bedårande, men man kan nog inte tänka på vem som har bott här, otäckt
En bild från Hitlers matrum som i dag är restaurang. Alla hans möbler är borttagna, annars är allt som det
var för 70 år sedan

Vi var nere och tittade i hans bunker
Här trodde han att han skulle gömma sig och leva ett bra tag.
Han hade ett till hus som låg nedanför bergen, vid krigets slut så bombade man det men lät denna
byggnaden vara kvar som drivs privat. Det ska nämnas att Örnnästet ligger i Tyskland på gränsen
till Österrike

Fasansfulla bilder som eftervärlden aldrig får glömma
Kjell gick upp på högsta platsen och tog denna bild på Örnnästet, som ni ser så är vi högt upp, mycket
högt. Det sägs också att Hitler var inte så särskilt förtjust i huset vilket inte är så konstigt, tänk vilket elände
att bara ta sig dit och på den tiden var vägarna inte så bra som nu. Det var en 50- års present till honom.

Jag tror att jag avrundar min berättelse i dag med en bild från vårt fina hotell som vi bodde på
Här var det trerätters middag varje dag allt fint ordnat av Ölvemarks reseledare. Kjell, Inger och Sören
väntar på maten, ja och så jag förstås.
Nu har jag lite till att berätta om resan det kommer vid ett senare tillfälle

Kram
Maj-Lis

Upplevelser i Österrike !

Ja nu är det några dagar sen jag gjorde ett inlägg här på bloggen. Anledningen är väldigt angenäm
jag har nämligen varit på bussresa i Österrike med min man och våra vänner från Linköping, ja ett tjugotal
andra resenärer också. Här har vi övernattat på  hotell i Meerane i Tyskland

Bussresor är väldigt praktiskt. Man stiger på bussen i Malmö sen är det bara att åka med, vi åker alltid
med Ölvemarks. Bra bussar trevlig reseledare och säker busschaufför.
Vår reseledare Camilla, Gustav ska bli reseledare och så vår chaufför Jonny Som tog oss upp och ner
i alperna med säkerhet om än jag hade hjärtat i halsgropen ibland

Vi har bott i Saalbach med fantastisk utsikt från vårt hotellrum hela veckan och sen med buss besökt
Mozarts födelsestad Salzburg, Hitlers Örnnästet, Liechtensteinklamm som är en ravin så fantastisk att
jag aldrig sett dess make samtidigt både skrämmande och härligt

Hotellet vi bodde på och minsann stod där en grillkåtan en sådan som vi har som vi hyr ut, tyckte vi var kul
Inte vet jag om den var finsk som vår.

Kunde inte låta bli att ta en bild på en dagisfröken och några kära ungar

För att få en riktig känsla av höjd och frisk luft åkte vi linbana 1800 m upp
Uppe i bland molnen, utsikten är så mäktig att man blir nästan religös.
Härligt, härligt. Här uppe stannade vi en bra stund innan färden ner igen.
Väl ner komna väntar Kjell och Sören på att förlusta sig med varsin öl.
Bara så ni vet så ska äkta Mozartskulor vara klädda i silver och blått, sägs det
Man blir hungrig i mellan åt men pizzorna var så stora så Inger och jag delade med våra män.
I Saalbach var det stängt nästan överallt utom på restauranger och ett och annat snabbköp. Öppnar i mitten
av juni stod det på dom flesta affärer vilket våra män gladdes åt.

På räcket på Mozartsbron fäster kärleksparen sitt hänglås och kastar nyckeln i floden sen är tanken att
kärleken inte kan upplösas.
Nu har jag lagt in en hel del bilder från vår semester men jag kommer att visa er mer och det handlar
om ravinen, Alperna och Örnnästet som var en 50 års present till Hitler. Jag måste säg att det var med blandade
känslor jag gick omkring i huset och i hans bunker, obehagligt

Vi ses snart igen om ni vill.
Glad Midsommar om jag inte hinner in här innan