Österrike igen

En av dagarna gick färden till Liechtenstein-klamm, en djup ravin med vattenfall, som är en av de naturskönaste
platserna i Österrike
 
Det gällde att ta sig igenom tunnlar in i berget och ut på andra sidan
Det är inte lätt att visa hur mäktigt detta är. Vill man ha upplevelser så ska man absolut resa till Österrike
 
Här är vi på väg till Örnnästet som var Hitlers undangömda vrå tillsammans med Eva Braun. Vägen upp
var inte behaglig. Vår buss kunde inte köra på vägen så smal var den utan särskilda bussar tog oss en
lång bit upp. Dom sista 100 meterna måste vi åka hiss. Här väntar vi på att åka upp
Hissen var ganska stor och klädd i något guldigt material och speglar runt om inne. Nu var jag i det
närmaste skräckslagen, färden upp var hiskerlig och mycket folk jag höll andan och bara följde med
men blev inte färdig att ta upp kameran när vi skulle in i hissen
 
Utsikten här uppe är bedårande, men man kan nog inte tänka på vem som har bott här, otäckt
En bild från Hitlers matrum som i dag är restaurang. Alla hans möbler är borttagna, annars är allt som det
var för 70 år sedan
 
Vi var nere och tittade i hans bunker
Här trodde han att han skulle gömma sig och leva ett bra tag.
Han hade ett till hus som låg nedanför bergen, vid krigets slut så bombade man det men lät denna
byggnaden vara kvar som drivs privat. Det ska nämnas att Örnnästet ligger i Tyskland på gränsen
till Österrike
 
Fasansfulla bilder som eftervärlden aldrig får glömma
Kjell gick upp på högsta platsen och tog denna bild på Örnnästet, som ni ser så är vi högt upp, mycket
högt. Det sägs också att Hitler var inte så särskilt förtjust i huset vilket inte är så konstigt, tänk vilket elände
att bara ta sig dit och på den tiden var vägarna inte så bra som nu. Det var en 50- års present till honom.
 
Jag tror att jag avrundar min berättelse i dag med en bild från vårt fina hotell som vi bodde på
Här var det trerätters middag varje dag allt fint ordnat av Ölvemarks reseledare. Kjell, Inger och Sören
väntar på maten, ja och så jag förstås.
Nu har jag lite till att berätta om resan det kommer vid ett senare tillfälle
 
Kram
Maj-Lis