En annorlunda dukning !

 
Ja annorlunda blev den, dukningen till min kommande 70-års fest.
Inredning är ju mitt stora intesse så när jag bestämt att jag ville ha en ganska liten fest för
mina allra närmaste så kände jag att det skulle bli något annorlunda än dom dukningar jag gjort innan.
 
 
Jag tänkte så här att jag ville överaska så jag gjorde typ ett rum i rummet.
Med stöttning av min man så for jag till IKEA och köpte tyg som skulle hänga från tak till golv
i varje hörn kring bordet. Nu har IKEA gardinpaket med två längder mycket tunt tyg i för 29 kr,
häpnadsväckande billigt. Två paket så hade jag fyra längder, dom är så långa så dom passade perfekt
Min underbare man skruvade krokar i taket så det var bara att med snöre knyta om gardinen och hänga upp.
 
 
Vi bestämde att det måste vara något mer som ramade in kring bordet, så Kjell klippte till vimplar
och jag plockade murgröna från trädgården.
Det måste ju vara ljusstakar på bordet och det hade jag en och hittade en på nätet att komplitera med
ljussatken ville jag ha så hög att vi såg varandra när vi satt vid bordet.
Blommorna skulle vara så låga att dom inte skymde utan alla såg från ände till ände.
 
 
Gissa vad roligt jag haft med att tänka ut och att prova så att det blev bra.
Först så har man ju en tanke om hur det skall se ut sen plötsligt började i allafall jag att undra
om det kanske blev helt galet. Det fick ju inte se ut som ett barnkalas.
Men jag måste säg att jag blev väldigt nöjd, sen har jag en man som gärna hänger med på mina
tokigheter
 
 
Jag hittade vackra servetter med linne känsla på Royal Design som var lite guldiga, passade bra eftersom
det är guldkant på servisen som jag dukade med, min servis från 60-talet
 
 
Köpte två buketter rosor och lita andra kvistar. Det låga fatet hade jag innan. Med oasis i botten
så blev det en fin dekoration som jag själv gjorde.
 
 
När jag klarat av hur jag ville ha min dukning så ville jag kunna njuta av min födelsedag.
Hyra kock det absolut smartaste jag gjort.
Du bokar honom, bestämmer vilka rätter du vill ha, han handlar allt, han ger dig tips om vilket vin som
passar, han kommer två timmar innan lagar all maten i ditt kök.
Sen presenterar han sig för gästerna och berättar vad dom får och serverar vid bordet, dukar av och
till och med tar hand om disken. Jag behöver inte säga, ni förstår säkert, det blev en fantastisk överaskning
som alla inblandade uppskattade. Tack Thomas Rödin som kom från Helsingborg och gjorde ett så gott
intryck på alla oss som fick njuta av ditt kockande. Här förbereds efterrätten en chokladfondant med glass
och jordgubbar, blåbär och hallon.
 
 
Här har vi fått förrätten en laxtartar med räkor på grovt bröd.
Till huvudrätt hade jag valt baconlindad oxfile, jacksonpotatis bearnisesås och sallad på rostade primörer
Supergott allt !
 
 
Älskade barn, ni hjälpte till att göra min dag !
Det fins så många som jag skulle vilja göra samma för men det hade in gått, varken för platsen och inte
heller ekonomiskt. Jag valde mina barn med respektive och så barnbarn som inte flyttat hemifrån och
dom är bara två, då kunde jag få leka lite med det som jag tycker är så roligt, nämnligen att inreda.
 
 
Jag vill inte påstå att jag gillar att fylla 70, det är så mycket mer jag vill göra och livet går alldeles för fort
Det är väl sköldpaddor som blir flera hundra år, ah men hur kul är det att leva i ett skal ?
Nu har jag landat i min ålder så får det bli och tacksam för varje dag man orkar gå ur sängen
 
 
Kaffe och tårta, en riktig gräddtårta köpt på sockertoppen i Knislinge.
Den var lika god som den är vacker
 
Kram på er alla från en glad och nöjd 70- åring
 
Maj-lis
 
 
#1 - - Kjell:

Ja här gäller det att hänga med på olika upptåg,
Men jag känner min älskade fru,
Hon bruka lyckas.

#2 - - Gunsan :

Jisses Maj-Lis, du är så otroligt påhittig och duktig 👍
Väldigt väldigt vackert 👌
Måste varit ett underbart kalas för dina kära, och ett fantastiskt minne för dig 💕

#3 - - Marie skoog:

Jättefint Maj-Lis!!

#4 - - Bitte Ottosson:

Så vackert det blev! Dina kära måste vara stolta över all din härliga kreavitetGrattis i efterskott