Samlartallrikar

Häromkvällen tittade jag på antikrundan då pratade man om dom förhatliga samlartallrikarna från 60,70
talet. Många samlade på dom och sen sattes dom upp på väggen. Nu är det så att värdet i dom är så
gott som ingenting. Här ser du en morsdags tallrik från 1981
 
Och här en mattallrik där man samlade olika djurmotiv.
När jag lyssnade på programledaren så pratade han sig varm om vilken fantastisk kvalitet dessa tallrikar
har. Nu ligger dom i skåp hos folk och används inte, plocka fram dom och använd dom fick man som råd
 
Kjell hade många tallrikar när vi träffades och dom låg i uthuset för jag ville på inga vis ha dom på väggen
vilket tydligen var meningen.
Men nu har jag ändrat mig. Tänk vad kul att duka med dom " vilket motiv har du, eller vilket år " kan ju
gästerna kolla, så nu står dom i köks skåpet och används varje dag. Två st har jag dukat med
 
Efterrättstallriken har jag inte hittat någon plats till ännu så dom står framme men ska in i något skåp
I väntan på maten. Ska tilläggas att dom tål diskmaskin.
 
I dag är det Kjell och jag som provar att äta på dom och kommer säkert att så bli även i fortsättningen.
 
Det blev ugns bakad lax med jassminris och stekt brockoli med vitlök, herrans gott
Ja det var lite om samlartallrikarna som fans i vart och vartannat hem på 60,70 och 80-talet.
Nu när antikrundan har dragit fram dom från mörkret så är det ju inte omöjligt att dom stiger lite i värde.
Så har du eller dina föräldrar sådana man vet aldrig så leta i skåpen och använd dom
Har också fått veta att om man vill att porslinet ska hålla sig blankt och fint så glöm inte att tillsätta
salt i diskmaskinen det gör att kalk och annat som inte ska vara där försvinner
 
Ha en underbar resten på veckan så ses vi snart igen. Kram
Maj-Lis