Kaffe kalas

I dag den 16 mars fyller jag 69 år och det är ju märkligt vad åren har gått fort, det är ju inte alls längesedan
man var en liten jänta och lekte med grannens barn. Jag mins att vi tillbringade mycket av tiden i skogen
Vi byggde kojor, klättrade i träd och när blåbären var färdiga plockade vi dom och sen stod vi längs vägen
och sålde dom till trafikanter som körde förbi. Vi fick en och femti litern och för dom pengarna köpte vi
glass som vi tyckte var rena lyxen
 
Medan jag dukar kaffebordet tänker jag att det är nu två år sedan min mor gick bort, hon brukade alltid
vara med på födelseskalasen, hon gillade kakor och framför allt så tyckte hon om att sitta och titta på
alla sina barn och barnbarn och få diskutera världsproblemen och glädjen av att få ha sina kära så nära
sig
 
Jag känner igen den känslan för i dag kunde alla mina barn komma med respektive och även dom två
minsta barnbarnen. Jag vet inte om det har med åldern at göra men det är en särskild känsla när alla
kan samlas och som mor tänker man " vad skönt, det har gått bra för barnen mina "
 
Denna veckan har jag tvingat mig att baka. Igentligen tycker jag inte att det är roligt att baka, men jo minsann
nu ska det bli kakkalas och då ska det bakas så är det bara. Min mor hon bakade, hon kunde baka och njuta av
det, massor med kakor och tårtor har hon bakat genom åren. När någon fyllde år ja då ställde hon gärna upp, och när hon fyllde år förstås.
Denna sockerkakan är smaksatt med rivet skal av apelsin och den blev jättegod, så jag kan bara jag vill så
 
För några år sedan så träffades vi syskon när någon av oss fyllde år men det har tagit slut och det beror
säkert på att vi blir så många så det blir inte så lätt. Vi är fem syskon plus respektive sen har vi alla barn och barnbarn så vi har bestämt att träffas när det är sommar och vi kan sitta ute, eller går vi ut på pub tillsammans
och ingen behöver ha besvär med att ordna en massa.
Här ser ni att jag bakat drömmar och bonnakaker, dom finska pinnarna hade jag köpt innan om ifall jag skulle
misslyckas, jag tänkte bäst att gardera sig
 
Jag tycker absolut att det är roligt att ha gäster. Roligt att duka fint och tända ljus, sätta blommor på
bordet det gör att det ser välkomnande fint ut.
Kärleksmums kallar vi denna kakan som är lätt att göra och smakar mums
 
Blommor sätter jag inte in så många, när jag fyller år så får jag alltid blommor, jag brukar önska mig det
I min ålder har man det mesta och det jag absolut vill ha köper jag om det nu ligger inom ramen i min
ekonomi.
 
Tårta måste det också finnas när det är kalas. Här är det min yngste son Jens som erbjuder sig att ta
första biten
Det är sockerkaks botten med maräng i två lager och i mellan har jag krossad ananas och mycket grädde
Gott !
 
Avslutar med rosor som jag fick i morse av min fina man.
Blommorna jag fick av barnen kommer i ett annat inlägg, nu ska Kjell och jag mumsa på tårta som blev över
från i går.
 
Kram på er, livet är härligt !
Vi ses snart
Maj-Lis